ÄR DET NÅTT FEL PÅ MIN HUND ?

Jag kan inte sova tack vare min älskade hund Bozz. När vi lägger oss blir han som värst. Han gnäller, gnyr, springer/går fram och tillbaka hela tiden, biter i ALLT som han får tag i ( som han inte brukar göra annars , inte så mkt som vid läggdags ). När vi lägger upp honom i sängen så kan han antigen stå upp och gnälla eller så lägger han sig ner i 3-4 min sedan ställer han sig upp och går en bit och lägger sig ner igen och ligger stilla i 3-4 min och sen ställer han sig upp går till en annan plats i sängen lägger sig ner i 3-4 min och så kan det fortsätta, ja hela natten nästan. Han får absolut inge ro alls till att sova. Inte ens på dagarna kan han sova, jaa kanske 40 min ? och då gäller det bara EN gång om dagen. Annars är den enda stunden han ligger still är när vi åker bil.

Jag skrev på ett forum och fråga vad som kan vara fel.
Alla som svara förutom en skrev att han var överstimulerad. Och det kan jag nu förstå för jag försöker hela dagarna göra så han ska trivas och må bra igenom att leka, busa, gå ut, träffa andra hundar, åka bil. ja ALLT.
Vilket jag förstår nu är fel för det blir för mkt för min lilla bäbis. Men det var en man som skrev detta till mig på mitt forum :

Din valps beteenden är mycket allvarliga och bör åtgärdas omedelbart

En liten valp skall sova ca 20 - 22 timmar per dygn, ex promenad gör man till samma plats där den får lukta och lär sig världen . lek och annan tvingad aktivitet görs några gånger om dagen i ca tre minuters intervaller .

Detta är mycket enkelt beskrivet .

Vidare tycker jag du kanske skall kolla valpen hos en veterinär det kan ligga sjukdom bakom.

När jag skriver tillbaka och frågar honom vad som är så allvarligt och vrf det är det och vad det kan ligga för sjukdom bakom detta så svara han ej fast han är online så vet inte om jag ska ta de allvarligt ?
va tror ni ?

Jag tror iaf att jag definitivt överstimulerar min hund för jag vill att han ska trivas och må bra hos mig men det blir istället fel. Så hädan efter ska han ska få leka i korta stunder och inte åka fram och tillbaka hela tiden och träffa olika hundar varje dag. Han ska få vara hemma nu ett par dagar och ta de lungt och få se om det blir nå bättre med sömnen :) Jag känner mig iaf som en extremt dum och oansvarig hundägare i detta ögonblick.

Men just nu ska jag själv försöka få i mig lite sömn.
Ha det bra, så hörs vi. Hej!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är ingen sjukdom bakom din hund, det är jag övertygad om.

det tar 14 dagar för en hund att lära känna sin ägare till 100% Vilket innebär att du skall inte åka till någon över huvudtaget första veckan, för den har inte hittat den riktiga tryggheten i dig än. Den blir således mycket förvirrad om den får träffa flera personer hela tiden.

Nu vet jag inte hur gammal din bejbis är, men en hund är heller inte fullvaccinerad innan 12 veckor, så innan det skall den inte träffa en hund. Den kan bli jättesjuk om de inte har sina hundar själva vaccinerade.

När du tänker på hur du skall få din hund och trivas, skall du alltid utgå från vargen. Hund är en avkomma från vargen.

Vargen tycker inte om och åka och ta en thé hos sina bästa vänner. Den gillar sällan åka bil. Den tycker inte heller om att prata med dina vänner.

Den vill vara MED dig. En hund skall aldrig aktiveras främst med andra hundar, för hunden kommer då alltid tycka sin jämlike=hunden, vara mer intressant än dig, du är ledare och skall vara den roligast i världen att leka med. Just nu om han får träffa andra och hundar, så l¨åter du han välja bort dig själv som bästa vän. Det tror jag inte du har för avsikt.

Så, om du vill umgås, får du lämna hunden hemma med Niclas, för han han vet inte ens ännu att han bor där. Låt han sova sig i form för att orka ta emot vad framtiden har att bjuda er. <3 Ni kommer bli radar paret i Bomhus..

2010-12-10 @ 13:57:04
Postat av: Therese

Mäh!.. mitt namn försvann.. =(=( Det var jag som skrev ovan. =)

2010-12-10 @ 13:57:45
URL: http://ettlivsomtherese.wordpress.com
Postat av: ida

jaa de lät hemskt konstigt det han skrev tyckte ja.

men tack för svaret det ska jag absolut ändra på :D han ska ju bara älska mig ;) hihi.

2010-12-10 @ 15:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0